İl Özel İdaresi;
a) İl Sınırları içerisinde gençlik ve spor, sağlık,tarım,sanayi ve ticaret; İlin çevre düzen planı,bayındırlık ve iskan,toprağın korunması,kültür,sanat,turizm,erozyonun önlenmesi,sosyal hizmet ve yardımlar,yoksullara mikro kredi verilmesi,çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtları, ilk ve orta öğretim kurumlarının arsa temini,binalarının yapım bakım ve onarımı ile diğer ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin hizmetleri,
b) Belediye sınırları dışında kalan, imar, yol, su, kanalizasyon, katı atık çevre acil yardım ve kurtarma, orman köylerinin desteklenmesi, ağaçlandırma, park ve bahçe tesisine ilişkin hizmetleri yapmakla görevli ve yetkilidir.
Hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırası il Özel İdaresinin mali durumu, hizmetin ivediliği ve verildiği yerin gelişmişlik düzeyi dikkate alınarak belirlenir.
İl Özel İdaresi hizmetleri, vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun yöntemlerle sunulur. Hizmet sunumunda özürlü, yaşlı, düşkün ve dar gelirlilerin durumuna uygun yöntemler uygulanır.
Hizmetlerin diğer mahalli idareler ve kamu kuruluşları arasında bütünlük ve uygun içinde yürütülmesine yönelik koordinasyon o il Valisi tarafından sağlanır.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığına ve Organize Sanayi Bölgelerine tanınan yetki ve sorumluluklar 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu gereği İl Özel İdare görev ve sorumluluk alanına girmemektedir.
Merkezi İdare ve Bakanlıklar tarafından yürütülen görev ve hizmetlere ait yatırımlardan ilgili Bakanlıkça uygun görülenler, il Özel İdareleri eliyle de gerçekleştirilebilir. Bu yatırımlara ait ödenekler, İlgili kuruluş tarafından o İl Özel İdaresi bütçesine aktarılır. İl Özel İdaresi bu yatırımların % 25 i kadar olan kısmı için kendi bütçesinden harcama
Yapabilir. Merkezi İdare, ayrıca desteklemek ve geliştirmek istediği hizmetleri proje bazında gerekli kaynaklarını ilgili
İl Özel İdaresine aktarmak suretiyle onlarla işbirliği içinde yürütülebilir. Bu kaynak ve ödenekler başka bir amaçla kullanılamaz.